31 października to Światowy Dzień Oszczędzania, czyli święto, które przypomina, jak ważne jest mądre i świadome zarządzanie naszymi finansami. Ustanowiono je z inicjatywy europejskich banków podczas I Międzynarodowej Konferencji Kas Oszczędnościowych, która odbyła się w 1924 roku w Mediolanie. Uczestnicy konferencji zgodnie stwierdzili, że konsekwentne pomnażanie oszczędności zapewnia stabilny rozwój społeczeństw. W świetlicy to święto obchodziliśmy 28 października 2022 r. Dzieci malowały „świnkę” – symbol oszczędzania. Dzieci otrzymały na zakończenie naklejki- skarbonki oraz bloczek oszczędności.
Światowy Dzień Oszczędzania
Urodziny miesiąca
W świetlicy szkolnej „Słoneczko”, 28 października 2022 r., obchodziliśmy „Urodziny miesiąca”. Mieliśmy tylko jednego jubilata – to Hubert Lubański, który kończył 8 lat. Z tej okazji dzieci wykonywały laurki dla swojego kolegi, który otrzymał pamiątkowy dyplom i prezent-niespodziankę. Oczywiście był „lizakowy torcik”, dmuchanie świeczki i wiele innych słodkości.
Na zakończenie zajęć - oczywiście zdjęcie Świetliczaków obecnych na urodzinach.3
Światowy Dzień Makaronu
25 października 2022r., w świetlicy szkolnej „Słoneczko” obchodziliśmy Światowy Dzień Makaronu. 22 lata temu święto to ustanowiło 40 producentów z całego świata, aby pokazać, że to niezwykle ważny składnik naszego codziennego jedzenia, ale także, aby przybliżyć włoską tradycję kulinarną. Dzieci zapoznały się z potrawą znaną i lubianą na całym świecie. Na zajęciach poznały „ciekawostki makaronowe, jego wygląd, zastosowanie i sposób powstawania. Przy okazji Świetliczaki dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy, choćby tego, że wyróżniono około 600 gatunków i kształtów makaronu. Na zajęciach dzieci tworzyły korale i bransoletki.
Dzień Kundelka
25 października 2022r. obchodziliśmy w świetlicy szkolnej „Słoneczko” - Dzień Kundelka. Wiele państw, w tym Polska, świętuje Dzień Psa, niemniej u nas swojego nieformalnego święta doczekały się również wszystkie nierasowe czworonogi. Data nie jest przypadkowa – 25 października to także Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt, która dotyczy m.in. zakazu handlu zwierzętami domowymi na giełdach i targowiskach. Kundel, jako że nie należy do żadnej konkretnej rasy, jest wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju. Ponadto psy nierasowe stanowią znakomitą większość wszystkich czworonogów na świecie. W całej Polsce jest około 70 tysięcy bezdomnych psów – większość z nich straciła dom wskutek ludzkiej bezduszności i bezmyślności. Na szczęście część z nich ma szansę na znalezienie nowych rodzin i miłości, na którą każdy pies – kundelek czy rasowiec – z pewnością zasługuje. Październik jest także miesiącem dobroci dla zwierząt. Z okazji „Dnia Kundelka” dzieci wraz z paniami, podczas zajęć, miały okazję porozmawiać o miłości do zwierząt, szacunku i okazywaniu pomocy. Uczniowie zgłębili wiadomości na temat wyglądu psa, jego pielęgnacji oraz żywienia. Dowiedzieli się, czym różnią się psy rasowe od kundelków, jak się bawić z pieskiem.
Nasze Świetliczaki już wiedzą, że każdy pies - kundelek czy rasowiec - zasługuje na uwagę i miłość.
ŚNIADANIE DAJE MOC
Uczniowie klasy II a w październiku uczestniczyli w akcji Śniadanie daje moc. Rodzice przygotowali dla swoich pociech produkty do wykonania zdrowego śniadania, z których dzieci zrobiły kolorowe kanapki. Rodzice zadbali o ciepłe napoje do posiłku. Było pyszne kakao i zdrowa herbatka. Dzieci przygotowały również kanapki, którymi poczęstowano uczniów naszej szkoły, zachęcając ich do zjadania zdrowego śniadania.
BYŁO PYSZNIE !
Głównym celem wspólnego przygotowania i skonsumowania śniadania było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie ich zasad zdrowego odżywiania.
1
Pasowanie na uczniów w klasie 1a
11 października nasze kochane pierwszaki zostały oficjalnie pasowane na uczniów naszej szkoły. Po części oficjalnej udaliśmy się na słodki poczęstunek przygotowany przez Rodziców. Brawo 1a
Haloween w klasie 1a
Dzisiaj poznaliśmy zwyczaje z różnych stron świata związane ze Świętem Zmarłych. Zrobiliśmy haloweenowe prace plastyczne A za sprawą filmu Coco, przenieśliśmy się do Meksyku. Teraz wiemy jak Meksykanie celebrują ten niezwykły czas. Pozdrawiamy straaaasznie:)
7
Warsztaty plastyczne w klasie I
Klasa Ia uczestniczyła w pierwszych w tym roku warsztatach plastycznych z panem artystą plastykiem - Bogdanem Kilińskim. Wykonaliśmy dzbanuszek metodą kuleczkową. Już nie możemy doczekać się kolejnych.
5
Ogólnopolski konkurs plastyczny „Kierunek – Bezpieczeństwo”
Świetlica szkolna „Słoneczko” przystąpiła do Ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Kierunek – Bezpieczeństwo”, który był organizowany w ramach projektu „Kampania Kolejowe ABC II” realizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. W czasie zajęć artystycznych dzieci w grupach wykonały przepiękne prace konkursowe. Czekamy już teraz tylko na wyniki konkursu. Dodatkowym zadaniem dla Świetliczaków były karty pracy: labirynty, łączenie w pary, kolorowanki punktowe, zakreślanki, zagadki i rebusy.
Przerwa na czytanie
Dnia 21 X 2022 r. w naszej szkole odbyła się międzynarodowa akcja pt. „ Przerwa na
czytanie”, której celem była promocja czytelnictwa. Tydzień przed imprezą pojawiły się na
korytarzach szkolnych plakaty informujące o wydarzeniu i zachęcające do wzięcia w nim
udziału. Tego dnia społeczność szkolna przystąpiła do ogłoszonej akcji – w świetlicy szkolnej
dzieciom czytali wychowawcy świetlicy, psycholog, pedagog, podczas przerw uczniowie
czytali swoje ulubione książki na korytarzach lub w klasach, a w bibliotece szkolnej
zorganizowana została Strefa Czytania dla Pierwszaków. To tutaj najmłodszym czytała bajki
pani logopeda Dorota Orłowska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1, nauczyciele,
bibliotekarz oraz chętni uczniowie ze starszych klas. Na pamiątkę tego wydarzenia uczniowie
klas I-III i wszystkie osoby goszczące w bibliotece otrzymały pamiątkowe zakładki do
książek. Do „Przerwy na czytanie” włączyli się również pracownicy administracji i obsługi w
naszej szkole. Akcję zorganizowała bibliotekarka – Joanna Strach9
Lekcje biblioteczne w klasie II i III
Dnia 21 X 2022r. w kl. II i III odbyły się lekcje biblioteczne, które połączone zostały z akcją „Przerwa na czytanie”. Na zajęciach uczniowie poznali wiersz „Dzieci Pani Pogody”, który opisywał elementy pogody w różnych porach roku. Uczniowie mieli okazję swobodnie wypowiedzieć się na temat usłyszanego wiersza, ponadto wykonali w grupach karty pracy związane z pogodą: dopasowywanie symboli do ilustracji, łączenie zjawisk pogody z
odpowiednim zdjęciem nazywanie przedstawionych składników pogody, labirynty. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki.Dnia 21 X 2022r. w kl. II i III odbyły się lekcje biblioteczne, które połączone zostały z akcją „Przerwa na czytanie”. Na zajęciach uczniowie poznali wiersz „Dzieci Pani Pogody”, któryopisywał elementy pogody w różnych porach roku. Uczniowie mieli okazję swobodniewypowiedzieć się na temat usłyszanego wiersza, ponadto wykonali w grupach karty pracyzwiązane z pogodą: dopasowywanie symboli do ilustracji, łączenie zjawisk pogody zodpowiednim zdjęciem nazywanie przedstawionych składników pogody, labirynty. Nazakończenie zajęć uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki.4
Pasowanie na czytelnika uczniów kl. I
Dnia 21 października 2022 r. w bibliotece szkolnej odbyła się lekcja biblioteczna dla uczniów klasy I. Na zajęciach dzieci zapoznały się ze zbiorami bibliotecznymi, pracą bibliotekarza, zasadami wypożyczania książek i zachowania się w bibliotece. Na zakończenie lekcji odbyło się uroczyste pasowanie Pierwszaków na czytelników biblioteki. Uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki. Pasowanie na czytelnika połączone było z międzynarodową akcją „Przerwa na czytanie”, która tego dnia odbywała się w naszej szkole. W trakcie zajęć wychowawczyni klasy I oraz bibliotekarz czytały najmłodszym fragmenty bajek.
1
Ogólnopolska kampania społeczna „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!”
Świetlica szkolna „Słoneczko” brała udział w ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!”, która organizowana była z okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski przez Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille'a w Bydgoszczy oraz Stowarzyszenie Visus Supremus przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Bydgoszczy.
Celem akcji było:
- kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji i empatii wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową,
- zwiększenie integracji osób z dysfunkcją wzroku ze środowiskiem społecznym i poprawienie ich funkcjonowania w tym środowisku,
- przygotowanie dzieci do udzielania właściwej pomocy tym osobom, zauważenie ich problemów,
- zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością wzrokową.Historia białej laski jako symbolu osób niewidomych zaczyna się dopiero w roku 1921, kiedy to pewien młody fotograf mieszkający w Wielkiej Brytanii uległ nieszczęśliwemu wypadkowi i stracił wzrok. Był tym faktem bardzo
załamany, ale, szczęśliwie dla niego, spotkał pewnego ociemniałego żołnierza, który przywrócił mu wiarę w siebie i pomógł rozpocząć nowy etap w życiu. Fotograf skorzystał z rad żołnierza i zaczął samodzielnie wychodzić z domu ze swoją zwykłą laską. Jednak po niedługim czasie zauważył, że nie zapewnia ona bezpieczeństwa i często jest niezauważalna przez pozostałe osoby. Fotograf postanowił pomalować ją na biały kolor, w celu zwiększenia widoczności na drodze. Pomysł okazał się bardzo skuteczny, że przyjął się wśród innych osób niewidomych.W ramach zajęć świetlicowych dzieci poznały urządzenia, które na co dzień służą niewidomym: identyfikator kolorów, elektroniczny lokalizator, płynomierz, czytak i mówiącą miarkę. Niewidomi czytają "widząc" litery czubkami palców. Książki dla niewidomych są drukowane na grubym papierze, by możliwe było wytłoczenie wypukłych punktów. Świetliczaki zapoznały się z elementami czytania techniką Brailla.
Światowy Dzień Drzewa
10 października obchodziliśmy w świetlicy szkolnej „Słoneczko” Światowy Dzień Drzewa. Pomysłodawcą tego święta był amerykański znawca i miłośnik przyrody Juliusz Morton. Dziś Arbor Day to akcja znana na całym świecie, w Polsce oficjalnie obecna od 2002 roku i corocznie obchodzona 10 października. O tym jak ważną rolę w naszym życiu pełnią drzewa nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Są naturalnym elementem naszego środowiska, kształtują klimat, dostarczają cennego surowca oraz mają wiele innych zalet:
- produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla,
- zatrzymują wodę i chronią przed powodzią,
- filtrują zanieczyszczenia powietrza,
- ograniczają i rozpraszają hałas,
- podnoszą wilgotność,
- są domem dla wielu stworzeń,
- latem dają cień a zimą osłonę.W czasie zajęć dzieci na początku odgadywały, z jakiego drzewa pochodzą podane liście. Później Świetliczaki tworzyły jesienne drzewo różnymi technikami plastycznymi, przepiękne kolorowe prace. Warto z okazji Światowego Dnia Drzewa wybrać się na rodzinny spacer, aby nacieszyć się czystym powietrzem oraz energią, jaką przekazują nam drzewa.
Dzień Bezpiecznego Komputera
12 października przypada Dzień Bezpiecznego Komputera. Z tej okazji w świetlicy szkolnej „Słoneczko” odbyły się zajęcia, podczas których dzieci zapoznały się z zasadami bezpiecznego korzystania z internetu. Świetliczaki
poznały także nowe słowo – netykieta, czyli zasady kultury obowiązujące wszystkich w internecie. W Polsce Dzień Bezpiecznego Komputera obchodzony jest od 2004 roku. Jego honorowym patronem jest Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej - Andrzej Duda. Celem przedsięwzięcia jest informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwo korzystania z komputera i internetu.
Światowy Dzień Chleba
W świetlicy szkolnej „Słoneczko” obchodziliśmy 19 października Światowy Dzień Chleba, który przypadał 16 października. Chleb od tysięcy lat jest podstawowym elementem posiłków ludzkości, ale i spełnia również ważną
funkcję w obrzędach wielu kultur. Światowy Dzień Chleba ustanowiony został przez Międzynarodowy Związek Piekarzy i Cukierników.
W czasie zajęć świetlicowych uczniowie poznali:
- etapy produkcji chleba czyli „Od ziarenka do bochenka”,
- rodzaje zbóż,
- różne gatunki pieczywa,
- zawody związane z Dniem Chleba: rolnik, młynarz, piekarz.2
Lekcja biblioteczna w klasie 5 a
Dnia 18 X 2022 r. w klasie 5 a odbyła się lekcja biblioteczna o związkach frazeologicznych. Uczniowie dowiedzieli się co oznacza to pojęcie, wyszukiwali w słownikach wybrane wyrażenia oraz przedstawiali ich tłumaczenie. Podsumowaniem zajęć było uzupełnienie zdań odpowiednimi wyrażeniami frazeologicznymi. Uczniowie byli zainteresowani lekcją, pracowali z pełnym zaangażowaniem.
2
„ Przerwa na czytanie”
Już 21 X 2022r. zapraszam wszystkich uczniów do przyłączenia się do międzynarodowej akcji promocji czytelnictwa. Właśnie tego dnia zachęcam Was do czytania na przerwach swojej ulubionej książki. Nie masz pomysłu jaką zabrać książkę? Wpadnij do biblioteki szkolnej, pomogę Ci. W bibliotece zorganizowana zostanie Strefa Czytania dla Pierwszoklasistów. Tutaj najmłodszym będą czytać chętni nauczyciele oraz starsi uczniowie.
Gorąco zachęcam do wzięcia udziału w akcji całą społeczność uczniowską naszej szkoły.
Bibliotekarz – Joanna Strach
Telefon zaufania
Nasza Szkoła wraz z @FundacjaDajemyDzieciomSile włączyła się w akcję promującą telefon zaufania
dla dzieci i młodzieży. Dziękujemy za materiały i wkład pracy Akcja w szkole powstała z inicjatywy
Pani Marzeny Skoniecznej.
Code week
Europejski Tydzień Kodowania w Ósemce
Od 8 do 23 października w całej Europie obchodzimy Europejski Tydzień Kodowania. Jest to inicjatywa mająca na celu promowanie programowaniai umiejętności cyfrowych wśród uczniów. Z tej okazji w Szkole Podstawowej nr 8 zostały zorganizowane warsztaty dla klas I-VIII, podczas których uczniowie poznali tajniki kodowania. Tematem przewodnim tegorocznych obchodów było „Jesienna Ósemka koduje”. W ramach warsztatów uczniowie klas I podczas zajęć informatycznych ćwiczyli i rozwijali umiejętności logicznego myślenia i kodowanie bez komputera poprzez rozkodowanie obrazków. Uczniowie klasy II również wzięli udział w tym europejskim wydarzeniu, Podczas zajęć informatycznych pracowali na platformie Matzoo- Wstęp do programowania i zdobywali kolejne umiejętności budowania instrukcji, tworzenia prostych programów. Uczniowie klas IV-VIII
na lekcjach informatyki tworzyli historyjki obrazkowe w programie Scratch, natomiast na lekcjach biologii i podczas zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej układali zakodowane domino, rozwiązywali quizy na platformie learningapps oraz wordwall oraz wykonywali zadanie „Jesień kolorami zakodowana” w oparciu o scenariusz Uczymy Dzieci Programować. Dzięki temu zadaniu oprócz kompetencji cyfrowych uczniowie rozwinęli kompetencje przyrodnicze w zakresie poznawania gatunków drzew oraz ich liści. Warsztaty w ramach
Code Week organizowały Panie: Iwona Sadlińska, Urszula Tałuć, Dorota Szczepańska i Marzena Skonieczna.2
Archiwum Aktualności