#SuperKoderzy w Ósemce
Szkoła Podstawowa nr 8 w Elblągu rozpocznie zajęcia w Programie #SuperKoderzy od nowego roku szkolnego, jako jedna ze 140 szkół, które zwyciężyły w tegorocznej rekrutacji do Programu Fundacji Orange. Jest to dla nas ogromne wyróżnienie, ponieważ znajdujemy się wśród pięciu szkół z naszego województwa i jako jedyni w naszym mieście. Dotychczas z programu skorzystało już 490 szkół w całej Polsce.
W czasie cyklu zajęć prowadzonych na lekcjach poszczególnych przedmiotów uczniowie poznają podstawowe zasady programowania, jednocześnie wykonując zadania zgodne z podstawą programową danego przedmiotu. Nasza Szkoła będzie wędrowała ścieżką „Odkrywcy świata”.O tym, jak radzą sobie #SuperKoderzy ze Szkoły nr 8, będziemy informować w nowym roku szkolnym!
Temperatura na ziemi zmienia się
Podczas zajęć uczniowie poznali zasadę działania termometru oraz dokonywali pomiarów temperatury. Zajęcia rozpoczęli od gry dobble – symbole pogody, dzięki której przypomnieli sobie składniki pogody. Następnie uczniowie wykonali doświadczenie „Jak działa termometr?”, które pozwoliło zrozumieć na jakiej zasadzie działa to urządzenie. Zajęcia zakończyły się rozmową, w jaki sposób możemy wpłynąć aby nie zwiększać globalnego ocieplenia.
Jak wykorzystać energię słońca
Podczas zajęć uczniowie poznali jak można wykorzystać energię słoneczną. Wykorzystali do tego model „Energia odnawialna”. Dzięki ćwiczeniom dowiedzieli się na jakiej zasadzie działają kolektory słoneczne i jak ważny jest kąt ich ustawienia w kierunku źródła światła. Kolejnym etapem zajęć było ćwiczenie, które pozwoliło na zbadanie wpływu koloru na ilość pochłanianego ciepła.
Czy słońce świeci tak samo
Podczas zajęć, które odbyły się w pięknej scenerii Skansenu pszczelarskiego, uczniowie przypomnieli sobie kierunki geograficzne. Pomógł im w tym kompas oraz chusta animacyjna, wykorzystując którą bawili się w „ruchomy biegun”. Kolejnym etapem zajęć były ćwiczenia z wykorzystaniem gnomonu. Czwartoklasiści zwrócili uwagę, że w zależności od wysokości padania światła cień może mieć różną długość oraz inny kąt padania.
Wiatr
Trzy pierwsze zajęcia poświęcone były tematyce „Skąd się bierze wiatr?”. Uczniowie swoją przygodę rozpoczęli od doświadczenia. Wyścigi balonów pozwoliły im na zdobycie wiedzy skąd się bierze wiatr. Poznały pojęcie wyżu i niżu. Bardzo pomocne w zrozumieniu zagadnienia były wykonane doświadczenia. Uczniowie rozwiązywali quiz na platformie learningapps – układając definicję wiatru. Dowiedziały się w jaki sposób dokonujemy pomiaru oraz jak się określa jego kierunki. Do tego celu wykorzystały samodzielnie wykonane urządzenie. Było ono potem bardzo pomocne podczas zajęć z przyrody gdzie temat powrócił. Na zakończenie w aplikacji Scratch wyszukały animacji nawiązującej do tematyki zajęć.
Jak wykorzystać wiatr?
Zajęcia zostały przeprowadzone w październiku, kiedy jeszcze mieliśmy szczęście być ze sobą w szkole. Rozpoczęliśmy je od ćwiczenia w parach, które polegało na znalezienie sposobu na przesunięcia kupki mąki. Uczniowie bardzo szybko znaleźli rozwiązanie, że doskonały do tego będzie podmuch. Nauczyciel zwrócił uwagę, że właśnie w taki sposób działa siła wiatru. Następnie dzieci wykorzystując suszarki i balony przeprowadziły eksperyment – w jaki sposób wiatr z suszarki jest w stanie przenieść balon. Obu ćwiczeniom towarzyszyło dużo radości. W dalszej części zajęć uczniowie obejrzeli film: „ Jak działa turbina wiatrowa”. Po prelekcji odnieśli się do jego treści. Opowiedzieli w jaki sposób człowiek wykorzystuje wiatr. Nauczyciel uzupełnił ich wypowiedzi i dodał, w jaki sposób może jeszcze zostać wykorzystana energia wiatru.
Wiatr, kierunki świata, temperatura i Scratch – tworzymy prezentację.
Podczas ostatnich zajęć #SuperKoderzy z Ósemki podsumowali wszystkie informacje, które zdobyli podczas projektu. Efektem tej pracy było stworzenie prezentacji.
Link do prezentacji znajduje się tutaj.
Lista galerii
brak danych