W świetlicy szkolnej „Słoneczko”, w ramach Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”, zrealizowaliśmy kolejne zadanie „Nie ma dzieci, są ludzie”. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka, w dniu 20.11.2023r., mówiliśmy o prawach dzieci na świecie. Są państwa, gdzie te prawa są łamane i dzieciom dzieje się krzywda. W oparciu o filmiki edukacyjne, Świetliczaki zapoznały się z Konwencją Praw Dziecka oraz poznały sylwetkę Janusza Korczaka.
Nie ma dzieci, są ludzie
- 2
Świetliczaki na tropie … przysłów
W świetlicy szkolnej, w ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Świetliczaki na tropie…przysłów”, zrealizowaliśmy dwa przysłowia: „Wybierać się jak sójka za morze” oraz „Czuć się jak ryba wodzie”. Dzieci dowiedziały się kim był Jan Brzechwa oraz gdzie wybrała się sójka z jego wiersza. Na zakończenie zajęć Świetliczaki przystąpiły do konkursu plastycznego. W czasie zajęć stworzyliśmy Świetlicową Kuźnię Talentów, gdzie okazało się, że każdy jest w czymś mistrzem.
3
Urodziny Świetliczaków
W roku szkolnym 2023/2024 obchodzimy urodziny każdego ucznia, który uczęszcza do świetlicy szkolnej. W listopadzie swoje święto obchodzili: z klasy Ia – Alicja, Anastazja, Hania, Amelia, Gabryś; z klasy IIa –Patrycja i Zuzanna; z klasy IIIa - Laila, Daria, Dominik i Zahar oraz Matylda z klasy Va. Każdy jubilat otrzymał pamiątkowy urodzinowy dyplom oraz prezent-niespodziankę. Niech się spełnią wszystkie Wasze marzenia!!!
4
Poznajemy włoskie słowa
W każdym kraju ludzie porozumiewają się w innym języku. W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Europa i Ja” dzieci w świetlicy szkolnej poznały: powitanie, pożegnanie i zwroty grzecznościowe oraz nazwy wielu rzeczy, przedmiotów i zabawek w języku włoskim. Następnie Świetliczaki tworzyły słowniczek obrazkowy podpisując w języku włoskim.
3
Dialekty języka polskiego – gwara mazurska
Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „W skarbcu Polski” zrealizowały kolejne zadanie, zdobyły skarb nr 3 – dialekty języka polskiego. Dawniej na ziemiach polskich funkcjonowały dialekty języka polskiego, czyli regionalne jego odmiany. Gwara mazurska zaliczana jest do dialektu mazowieckiego. W zależności od tego, w której części Mazur mieszkamy, gwara może się różnić. W ich obrębie można wyróżnić dwa zespoły gwarowe – mazurski zachodni i mazurski wschodni. Oczywiście nie była to czysta polszczyzna, a swego rodzaju gwara, pełna naleciałości z języka niemieckiego – mowa mazurska. Typowe jest dla tego dialektu tzw. mazurzenie, Polega ono na wymawianiu zamiast spółgłosek dziąsłowych cz, sz, ż, dż głosek zębowych: c, s, z, dz. Na przykład: „czepek” jako „cepek”. W czasie zajęć dzieci stworzyły słowniczek obrazkowy, gdzie podpisywały obrazki w gwarze mazurskie.
Strój warmiński
W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „W skarbcu Polski”, dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” zrealizowały kolejne zadanie nr 8 – strój regionalny. Jak Polska długa i szeroka mieni się różnorodnością barw w strojach ludowych. Jednym z najbardziej charakterystycznych przejawów kultury ludowej jest strój. Warmiński strój ludowy zaniknął już pod koniec wieku XIX, na skutek ówczesnych przeobrażeń historycznych i ekonomicznych na tym terenie. Warmiacy nosili strój prosty, kolorowy, dostosowany do dnia powszedniego i świątecznego.
Najważniejszymi cechami stroju kobiecego były koszule szyte z białego, lnianego płótna. Przód miały rozcięty i zapinany na guziki, rękawy marszczone wykończone mankietem, kołnierzyk niewielki, wykładany. Typowym elementem kobiecego stroju warmińskiego były czepce, zwane twardą mycką lub galonkiem, z pięknie haftowanymi złotymi lub srebrnymi nićmi denkami, wiązane pod brodą, ozdobione z tyły jedwabnymi wstążkami opadającymi na plecy. Kobiety nosiły obcisłe kaftaniki i kabaty kloszowo usztywniane z tyłu oraz długie, sięgające kostek, spódnice (zwane kitlami)u dołu ozdobione falbanami i pliskami. Pod spódnice ubierane były jedna lub dwie halki, które nadawały ubiorowi kloszową sylwetkę. Uzupełnieniem kobiecego stroju była kaszmirowa lub turecka chusta narzucana na ramiona i plecy. Tradycyjnym elementem męskiego stroju warmińskiego była długa jasnogranatowa, szara lub brązowa sukienna sukmana, szyta z wełnianej folowanej tkaniny, przewiązana w pasie kolorową krajką. Strój męski składał się z czerwonej kamizelki zwanej westą, która zapinana była na osiem błyszczących guzików z długim, obszernym kołnierzem W lecie noszono białe parciane spodnie, zimą zaś granatowe lub czarne sukienne spodnie, wpuszczone w długie skórzane buty zwane skórzniami. Na głowie noszono kołpak, czyli futrzaną czapkę. Latem nakryciem głowy był słomkowy lub filcowy kapelusz. Po II wojnie światowej strój warmiński został zrekonstruowany. Podczas rekonstrukcji nastąpiło pomieszanie elementów stroju warmińskiego i mazurskiego. Tak zrekonstruowany strój określany bywa jako strój warmińsko- mazurski. Strój ten obecnie stanowi „kostium” ubierany podczas ważnych uroczystości lokalnych, imprez artystycznych, noszony jest zarówno przez ludność miejscową jak i napływową. W ramach zajęć dzieci rysowały i kolorowały warmiński strój ludowy (damski i męski).
Bajkowy świat
W ramach udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Wspólnie mocniejsi - uczymy się przez integrację” dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” zrealizowały pierwsze zadanie „Bajkowy świat – tworzymy własne postacie”. Wszystkie Świetliczaki z wielkim zaangażowaniem tworzyły bajkowe postacie.
4
Konkurs na komiks w języku angielskim "My first funny autumn day"
Uczniowie klas IV i VI wzięli udział w konkursie na komiks w języku angielskim. Ich zadaniem było wymyśleć zabawną historię związaną z pierwszym dniem jesieni. Wszystkie prace były bardzo interesujące i kolorowe. W klasie IV pierwszą nagrodę zdobyła Katherine Gescholowitz, a w VI Adrianna Gesek. Gratulujemy!
1
Zdrowe koktajle w klasie III
Uczniowie klasy IIIa wiedzą, że produkty mleczne są bardzo zdrowe, bo zawierają wapń i witaminę D, które odpowiadają za prawidłowy rozwój kości, zębów, mięśni i za odporność. Dlatego trzecioklasiści chętnie spożywają wszystkie produkty mleczne. Propozycją dla tych, którzy nie lubią naturalnych przetworów jest zrobienie koktajlu owocowego. My zrobiliśmy koktajl truskawkowy, który degustowali również pracownicy szkoły.
Było pysznie!2
Zdrowo jem, więcej wiem!
Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” biorą udział w XIV edycji Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Zdrowo jem, więcej wiem”. Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej
Warsztaty plastyczne w 2a
Na warsztatach plastycznych stworzyliśmy abstrakcję za pomocą różnych linii, które wybierała za nas ….. kostka. Kolejne, inspirujące doświadczenie. Bawiliśmy się świetnie!
3
Projekt o Fryderyku Chopinie
Klasa 2a pracowała nad projektem w domu i w szkole. Zgłębialiśmy wiadomości o naszym Wielkim Rodaku, a efekty naszej pracy możecie podziwiać na holu I piętra.
2
Miejskie obchody Narodowego Święta Niepodległości
Dnia 10 listopada 2023 roku poczet sztandarowy naszej szkoły wziął udział w elbląskich obchodach 105. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Po mszy św. w intencji Ojczyzny przemaszerował wraz z innymi uczestnikami uroczystości pod Pomnik Twórców Niepodległości. Tam został odegrany hymn państwowy Rzeczpospolitej Polskiej, następnie miały miejsce przemówienia okolicznościowe, Apel pamięci i salwa honorowa oraz składanie kwiatów. Opiekę nad uczniami sprawowała p. Mariola Myślińska.
"Wywalczona, Niepodległa!"
10 listopada uroczyście obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji został przeprowadzony Szkolny Konkurs Wiedzy "Wywalczona, Niepodległa". Uczniowie klas I-VII sprawdzali swoją wiedzę historyczną związaną z odzyskaniem niepodległości przez Polskę, układali puzzle, prezentowali piosenki patriotyczne, a także przy pomocy klasy VIII a - tańczyli poloneza. Całość uświetniła obecność naszej absolwentki Jessiki Klimko, która wyrecytowała piękny wiersz o tematyce patriotycznej.Uroczystość przygotowała klasa VIII a pod opieką p. M.Myślińskiej oraz E.Staniszewskiej.
15
Wewnątrzszkolny konkurs plastyczny ,,Mój przyjaciel - PIES”
W ramach obchodów Dnia Kundelka w naszej szkole odbył się konkurs plastyczny skierowany do uczniów klas I- III pod hasłem: ,Mój przyjaciel - PIES”. Dzieci wykonały bardzo ciekawe i oryginalne prace, które przedstawiały ich pupilów lub pieski, o których marzą. Jury miało trudny wybór.
Wyłoniono następujących laureatów:
klasa I - Magdalena Lachowska, Lena Witkowska, Zuzanna Zielińska;
klasa II- Patryk Dorożko, Daria Heba, Kamil Słomkowski, Natalia Lech;
klasa III- Martyna Paziewska, Bartosz Lachowski, Kacper Sułek, Maksym Samoilenko.
GRATULUJEMY!
Halloween w klasie IIIa
Obchody Halloween już na dobre weszły do polskiej tradycji.
Rodzice uczniów klasy trzeciej przygotowali dla swoich pociech niespodziankę - udekorowali w ciekawy i oryginalny sposób salę. Dla dzieci było to wielkie zaskoczenie, gdy rano weszli do klasy. Było strrraaasznie! Tego dnia dzieci przebrały się w bardzo pomysłowe stroje. Były mumie, wampiry, straszny chirurg i wiele innych ,,strasznych” postaci. Uczniowie nie musieli zbierać cukierków, ponieważ rodzice zadbali również o słodki poczęstunek. Były halloweenowe słodycze, pyszne rogaliki i deserki. Nie zabrakło również owoców.
To był SUPER dzień!
2
Halloween w Ósemce
Wesołego weekendu Halloweenowego!
8
Tydzień kodowania w SP 8
W ramach obchodów tygodnia kodowania, które odbywały się pod hasłem "Koduję, współpracuje, podróżuję, uczniowie klas I-VIII uczestniczyli w wielu aktywnościach. Uczniowie klas I-III klasy mieli okazję poćwiczyć kodowanie na wirtualnej macie z wykorzystaniem tablicy interaktywnej oraz układali wirtualne puzzle dla symulatora Ozobota. Natomiast klasy IV-VIII wzięły udział w grze, podczas której rozkodowywali informacje zaszyfrowane poprzez kody QR, następnie wykonywali zadania na mapie Polski. Dzięki grze uczniowie utrwalili kierunki geograficzne, poznali miasta Polski oraz ciekawostki z nimi powiązane. Tegoroczne obchody zorganizowały Panie: Anna Kwidzinska oraz Marzena Skonieczna
15
Psia lekcja – o bezpieczeństwie dzieci i psów
25 października, wiele państw, w tym Polska, świętuje Dzień Psa, niemniej u nas swojego nieformalnego święta doczekały się również wszystkie nierasowe czworonogi. Data nie jest przypadkowa – 25 października to wszak Dzień Ustawy o Ochronie Zwierząt. Kundel, jako że nie należy do żadnej konkretnej rasy, jest wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju. Ponadto psy nierasowe stanowią znakomitą większość wszystkich czworonogów na świecie. W ramach obchodów Dnia Kundelka, w świetlicy szkolnej, rozpoczęliśmy realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Psia lekcja- o bezpieczeństwie dzieci i psów”. Temat zajęć to – „Mój przyjaciel pies”. Dzieci obejrzały film „12 zachowań, które denerwują twojego psa” a potem wywiązała się dyskusja z dziećmi na temat „W jaki sposób powinniśmy opiekować się swoimi psami?” Świetliczaki dowiedziały się:
Dlaczego pies potrzebuje codziennej rutyny i ustalonych zasad?
W jaki sposób psy się komunikują z nami?
Jak pies może odbierać ciągnięcie za smycz?
Czy wszystkie psy lubią się tulić?2
Nieznajomy na placu zabaw
Pod takich hasłem odbyły się w świetlicy szkolnej zajęcia, które przeprowadzili funkcjonariusze Straży Miejskiej w Elblągu. Jak zachować się w kontakcie z nieznajomym, aby zawsze być bezpiecznym? Na to pytanie, Świetliczaki, po zakończonych zajęciach, potrafiły odpowiedzieć. Dzieci powiedziały „kim jest nieznajomy” oraz dowiedziały się, że nie każdy dorosły jest dobry. Dziecku nie wystarczy powiedzieć, aby nie rozmawiało z nieznajomymi. Ważne jest, żeby zrozumiało, w jaki sposób ma zareagować, kiedy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji. Warto pamiętać o zasadach, jak: nie oddalam się z nieznajomą osobą, nic nie biorę od nieznajomej osoby czy nie udzielam pomocy nieznajomej osobie, dopóki nie będzie to ustalone z rodzicem i dopóki rodzic nie wyrazi na to zgody. Kiedy dziecko potrzebuje pomocy i podchodzi osoba, która mówi, że zaprowadzi je do rodziców, warto, aby dziecko miało ustalone hasło, które będzie znakiem rozpoznawczym, że ta osoba rzeczywiście zna jego rodzica.
Archiwum Aktualności
- Listopad 2024
- Październik 2024
- Wrzesień 2024
- Sierpień 2024
- Czerwiec 2024
- Maj 2024
- Kwiecień 2024
- Marzec 2024
- Luty 2024
- Styczeń 2024
- Grudzień 2023
- Listopad 2023
- Październik 2023
- Wrzesień 2023
- Sierpień 2023
- Czerwiec 2023
- Maj 2023
- Kwiecień 2023
- Marzec 2023
- Luty 2023
- Styczeń 2023
- Grudzień 2022
- Listopad 2022
- Październik 2022
- Wszystkie