• Pasowanie na czytelnika - uroczystość dla pierwszoklasistów

          •  

            Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki szkolnej. Wtedy zaczyna się niesamowita, czytelnicza przygoda dzieci, które mogą już same czytać.

            Pasowanie na czytelnika, w naszej szkole odbyło się 7 grudnia w bibliotece szkolnej. Pierwszoklasiści otrzymali garść informacji na temat regulaminu wypożyczania i zasad postępowania z książkami oraz poznali zasady zachowania w bibliotece. Następnie uczestniczyli w ruchowej interpretacji wiersza K.Pac-Gajewskiej "Książeczka". Na zakończenie odbyło się złożenie "Przyrzeczenia małego czytelnika". Każdy uczeń otrzymał książeczkę oraz pamiątkową zakładkę do książki.

            Emilia Staniszewska

          • Dzień wróżb

          • 30 listopada 2023 r. Samorząd Uczniowski Klas V-VIII przygotował dla młodszych i starszych kolegów i koleżanek wróżby andrzejkowe. Uczniowie mogli dowiedzieć się, co czeka ich w przyszłości: szczęście, bogactwo czy może niespodzianka. Wybór wróżb był bogaty i każdy dla siebie mógł znaleźć coś wyjątkowego. Zabawy, radości oraz uśmiechu było wiele. Uczniowie byli pełni wiary, że spełni im się to, co wywróżyli sobie tego magicznego dnia.

            Serdecznie Wam tego życzymy!

          • Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Klimaty jesieni"

          • 30 listopada dwie uczennice z klasy VII a: Lena Kostrzewa oraz Karolina Wielesik uczestniczyły w Międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim „Klimaty jesieni”, zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 21. Konkurs okazał się dla nas wielkim sukcesem. Obie dziewczyny mówiły pięknie!!! A Karolina Wielesik zdobyła  I nagrodę!!! Brawo!!!

            Uczennice przygotowywała pani Urszula Tałuć

          • Z wizytą Straży Miejskiej

          • Uczniowie klas I- III spotkali się z paniami ze Straży Miejskiej.

            Panie opowiedziały dzieciom co należy robić, żeby być EKO.

            Pokazały jak prawidłowo segregować śmieci i jak długo rozkładają się niektóre wyrzucone produkty. Na koniec spotkania każdy uczestnik musiał wrzucić do odpowiednich pojemników ilustracje różnych przedmiotów.

            Uczniowie byli bardzo aktywni w czasie zajęć i wykazali się dużą wiedzą.

          • Andrzejki w klasie III a

          • W ostatni dzień listopada uczniowie klasy III a zorganizowali klasowe andrzejki. W czasie wspólnej zabawy dzieci mogły degustować słodkości przygotowane przez rodziców oraz andrzejkowe wróżby, w których każdy chętnie brał udział.

            Wszyscy bawili się super !

          • ŚNIADANIE DAJE MOC

          • Po raz kolejny uczniowie klasy III a zorganizowali akcję Śniadanie daje moc.

            W jej zorganizowaniu pomogły mamy, które przygotowały wszystkie składniki do samodzielnego zrobienia przez dzieci zdrowych kanapek. Mamy przygotowały pyszne kakao i rozgrzewającą herbatkę. Trzecioklasiści przygotowali również kanapki, którymi poczęstowano pracowników i uczniów naszej szkoły. Wszyscy mogli sprawdzić jak działają ich zmysły; smaku, zapachu i węchu.

            BYŁO SMACZNIE I WESOŁO

          • Przedstawienie teatralne "Baśnie Andersena"

          • Klasa Ia wybrała się 1.12 do teatru na przedstawienie "Baśnie Andersena". Mogliśmy obejrzeć 3 baśnie: "Świniopas", "Nowe szaty cesarza" oraz "Brzydkie kaczątko" - wszystkie z mądrym przesłaniem. Pierwszakom bardzo podobało się przedstawienie - zwłaszcza piosenki, które podrywały wszystkich z foteli.

          • SPOTKANIE Z PANIĄ MAJOR

          • Wychowawczyni klasy III a zaprosiła do szkoły Panią major Wiolettę Wdowczyk.

            Pani major opowiedziała trzecioklasistom o swojej służbie w wojsku i na czym ona polega. Pokazała jak wyposażony jest plecak każdego żołnierza. Dzieci dowiedziały się co to jest i do czego służy: menażka, furażerka, mapnik, hełmofon i pałatka.

            Dzieci mogły przymierzyć berety, kamizelkę, płaszcz i spróbować podnieść żołnierski plecak, który waży aż 35 kg. Można było również obejrzeć okolicę przez wojskową lornetkę. Pani major odpowiadała na liczne pytania dzieci. Na koniec każdy został pomalowany specjalnym mazakiem do maskowania twarzy.

            To było bardzo ciekawe spotkanie.

          • Nie ma dzieci, są ludzie

          • W świetlicy szkolnej „Słoneczko”, w ramach Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”, zrealizowaliśmy kolejne zadanie „Nie ma dzieci, są ludzie”. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka, w dniu 20.11.2023r., mówiliśmy o prawach dzieci na świecie. Są państwa, gdzie te prawa są łamane i dzieciom dzieje się krzywda. W oparciu o filmiki edukacyjne, Świetliczaki zapoznały się z Konwencją Praw Dziecka oraz poznały sylwetkę Janusza Korczaka.

          • Świetliczaki na tropie … przysłów

          • W świetlicy szkolnej, w ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Świetliczaki na tropie…przysłów”, zrealizowaliśmy dwa przysłowia: „Wybierać się jak sójka za morze” oraz „Czuć się jak ryba wodzie”. Dzieci dowiedziały się kim był Jan Brzechwa oraz gdzie wybrała się sójka z jego wiersza. Na zakończenie zajęć Świetliczaki przystąpiły do konkursu plastycznego. W czasie zajęć stworzyliśmy Świetlicową Kuźnię Talentów, gdzie okazało się, że każdy jest w czymś mistrzem.

          • Urodziny Świetliczaków

          • W roku szkolnym 2023/2024 obchodzimy urodziny każdego ucznia, który uczęszcza do świetlicy szkolnej. W listopadzie swoje święto obchodzili: z klasy Ia – Alicja, Anastazja, Hania, Amelia, Gabryś; z klasy IIa –Patrycja i Zuzanna; z klasy IIIa - Laila, Daria, Dominik i Zahar oraz Matylda z klasy Va. Każdy jubilat otrzymał pamiątkowy urodzinowy dyplom oraz prezent-niespodziankę. Niech się spełnią wszystkie Wasze marzenia!!!

          • Poznajemy włoskie słowa

          • W każdym kraju ludzie porozumiewają się w innym języku. W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Europa i Ja” dzieci w świetlicy szkolnej poznały: powitanie, pożegnanie i zwroty grzecznościowe oraz nazwy wielu rzeczy, przedmiotów i zabawek w języku włoskim. Następnie Świetliczaki tworzyły słowniczek obrazkowy podpisując w języku włoskim.

          • Dialekty języka polskiego – gwara mazurska

          • Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „W skarbcu Polski” zrealizowały kolejne zadanie, zdobyły skarb nr 3 – dialekty języka polskiego. Dawniej na ziemiach polskich funkcjonowały dialekty języka polskiego, czyli regionalne jego odmiany. Gwara mazurska zaliczana jest do dialektu mazowieckiego. W zależności od tego, w której części Mazur mieszkamy, gwara może się różnić. W ich obrębie można wyróżnić dwa zespoły gwarowe – mazurski zachodni i mazurski wschodni. Oczywiście nie była to czysta polszczyzna, a swego rodzaju gwara, pełna naleciałości z języka niemieckiego – mowa mazurska. Typowe jest dla tego dialektu tzw. mazurzenie, Polega ono na wymawianiu zamiast spółgłosek dziąsłowych cz, sz, ż, dż głosek zębowych: c, s, z, dz. Na przykład: „czepek” jako „cepek”. W czasie zajęć dzieci stworzyły słowniczek obrazkowy, gdzie podpisywały obrazki w gwarze mazurskie.

          • Strój warmiński

          • W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „W skarbcu Polski”, dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” zrealizowały kolejne zadanie nr 8 – strój regionalny. Jak Polska długa i szeroka mieni się różnorodnością barw w strojach ludowych. Jednym z najbardziej charakterystycznych przejawów kultury ludowej jest strój. Warmiński strój ludowy zaniknął już pod koniec wieku XIX, na skutek ówczesnych przeobrażeń historycznych i ekonomicznych na tym terenie. Warmiacy nosili strój prosty, kolorowy, dostosowany do dnia powszedniego i świątecznego.
            Najważniejszymi cechami stroju kobiecego były koszule szyte z białego, lnianego płótna. Przód miały rozcięty i zapinany na guziki, rękawy marszczone wykończone mankietem, kołnierzyk niewielki, wykładany. Typowym elementem kobiecego stroju warmińskiego były czepce, zwane twardą mycką lub galonkiem, z pięknie haftowanymi złotymi lub srebrnymi nićmi denkami, wiązane pod brodą, ozdobione z tyły jedwabnymi wstążkami opadającymi na plecy. Kobiety nosiły obcisłe kaftaniki i kabaty kloszowo usztywniane z tyłu oraz długie, sięgające kostek, spódnice (zwane kitlami)u dołu ozdobione falbanami i pliskami. Pod spódnice ubierane były jedna lub dwie halki, które nadawały ubiorowi kloszową sylwetkę. Uzupełnieniem kobiecego stroju była kaszmirowa lub turecka chusta narzucana na ramiona i plecy. Tradycyjnym elementem męskiego stroju warmińskiego była długa jasnogranatowa, szara lub brązowa sukienna sukmana, szyta z wełnianej folowanej tkaniny, przewiązana w pasie kolorową krajką. Strój męski składał się z czerwonej kamizelki zwanej westą, która zapinana była na osiem błyszczących guzików z długim, obszernym kołnierzem W lecie noszono białe parciane spodnie, zimą zaś granatowe lub czarne sukienne spodnie, wpuszczone w długie skórzane buty zwane skórzniami. Na głowie noszono kołpak, czyli futrzaną czapkę. Latem nakryciem głowy był słomkowy lub filcowy kapelusz. Po II wojnie światowej strój warmiński został zrekonstruowany. Podczas rekonstrukcji nastąpiło pomieszanie elementów stroju warmińskiego i mazurskiego. Tak zrekonstruowany strój określany bywa jako strój warmińsko- mazurski. Strój ten obecnie stanowi „kostium” ubierany podczas ważnych uroczystości lokalnych, imprez artystycznych, noszony jest zarówno przez ludność miejscową jak i napływową. W ramach zajęć dzieci rysowały i kolorowały warmiński strój ludowy (damski i męski).

          • Bajkowy świat

          • W ramach udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Wspólnie mocniejsi - uczymy się przez integrację” dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej „Słoneczko” zrealizowały pierwsze zadanie „Bajkowy świat – tworzymy własne postacie”. Wszystkie Świetliczaki z wielkim zaangażowaniem tworzyły bajkowe postacie.

          • Konkurs na komiks w języku angielskim "My first funny autumn day"

          • Uczniowie klas IV i VI wzięli udział w konkursie na komiks w języku angielskim. Ich zadaniem było wymyśleć zabawną historię związaną z pierwszym dniem jesieni. Wszystkie prace były bardzo interesujące i kolorowe. W klasie IV pierwszą nagrodę zdobyła Katherine Gescholowitz, a w VI Adrianna Gesek. Gratulujemy! 

          • Zdrowe koktajle w klasie III

          • Uczniowie klasy IIIa wiedzą, że produkty mleczne są bardzo zdrowe, bo zawierają wapń i witaminę D, które odpowiadają za prawidłowy rozwój kości, zębów, mięśni i za odporność. Dlatego trzecioklasiści chętnie spożywają wszystkie produkty mleczne. Propozycją dla tych, którzy nie lubią naturalnych przetworów jest zrobienie koktajlu owocowego. My zrobiliśmy koktajl truskawkowy, który degustowali również pracownicy szkoły.
            Było pysznie!